• Met de financiële steun van:

Saniori brengt poetsactiviteiten digitaal in kaart

Saniori

“Met de kennis en ervaring rond internet-toepassingen die we de afgelopen jaren hadden opgebouwd met Visiori en Cubigo, lag het voor de hand om in te zetten op deze opportuniteit. Dit project met Brussels Airport is een wereldprimeur, en daar bouwen we nu op verder.” - Geert Houben, zaakvoerder

Digital toilet monitoring

Aristoco is een jong en dynamisch bedrijf dat zich toelegt op innovatieve oplossingen rond touchscreens en multimedia. De core-business van het bedrijf is softwareontwikkeling. In 2011 werd hoofdactiviteit Cubigo gelanceerd, een online zorgplatform met allerlei toepassingen en diensten om mensen zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen.

Uit een gesprek met Brussels Airport bleek dat zij een efficiëntere manier zochten om de registratie van poetsactiviteiten in de toiletten te beheren. De dag van vandaag wordt dit immers nog steeds op papier gedaan, met alle gevolgen van dien (geen opvolging op afstand mogelijk, misbruik is eenvoudig, tijdverlies, enz).

Idee

Aristoco startte met de ontwikkeling van een digitaal prototype voor de luchthaven. Na een doorlooptijd van een jaar gaf de directie van Brussels Airport een go en werden er touchscreens in alle toiletten geplaatst. Met behulp van het platform kunnen alle poetsactiviteiten gedigitaliseerd worden en gekoppeld worden aan ratings van bezoekers. Technische problemen kunnen zeer snel gelokaliseerd en hersteld worden. Ook is het mogelijk bedrijfsinformatie en reclame te tonen op de digitale borden. Om het digitaal platform verder te vermarkten en ook beschikbaar te stellen voor andere grote instellingen, werd de spin-off Saniori opgericht.

Hindernissen

Aristoco beschikt over een uitgebreide software-expertise, maar de sector en toepassing waren volledig nieuw. Daarnaast ontbrak het zaakvoerder Geert Houben en zijn team aan ervaring bij het opzetten van een internationaal saleskanaal en/of strategische partnerships. Bovendien moest het nieuwe idee al vlug beschermd worden aan de hand van het ‘first mover advantage’.

Oplossing

Saniori deed beroep op de externe ondersteuning van Innotek om de hindernissen onder handen te nemen. Dirk de Jongh van Gro3 bvba was de coach die Saniori mee hielp uitbouwen tot een succesvol bedrijf.

Coach: Dirk de Jongh (Gro3 bvba)
“Saniori moest een eerder mooi succes in België kunnen herbevestigen in een internationale markt. Het team kon zich zeer goed focussen om hiervoor de kortste weg en aanpak te vinden. Alhoewel de weg lang is, zijn de eerste resultaten beloftevol.”
Traject

Deel 1

  • Verduidelijken van de businesspropositie en de doelgroepen
  • Ondersteuning bij de uitwerking van een go-to-market strategie, zowel voor België als internationaal
  • Begeleiding bij de uitwerking van de businesscase

Deel 2

  • Ondersteuning bij de uitwerking van een financieel plan, het bepalen van de financieringsbehoeften, de waardering, de diverse financieringsopties en het type leveranciers
     
Resultaten

De voornaamste ondersteuningsactiviteiten hadden betrekking op het scherpstellen van de doelgroepen en het aanbod, alsook het uitwerken van een degelijke go-to-market strategie. De doelgroepen werden in kaart gebracht, waarbij een project- en productgerichte aanpak tegenover elkaar werden geplaatst. Daarnaast werd ook het minimal viable product afgebakend en werden er hypotheses getoetst.

Saniori en coach legden de marketingbenadering vast en voerden een internationale leadgeneratie in. Ook werden de regio’s bepaald en werden de acquisitiekost en lifetimevalue berekend. Hierbij werd tevens rekening gehouden met de verwachte lange doorlooptijd bij luchthavens.

Saniori wordt momenteel bootstrapsgewijs opgebouwd. Er werd besloten om voorlopig – tot de activiteiten voldoende uitgebreid zijn - enkel met eigen kapitaal te werken. Het bedrijf beschikt momenteel over enkele belangrijke klanten, waaronder Brussels Airport en 2TheLoo. Daarnaast lopen er projecten met andere (inter)nationale luchthavens, zoals Schiphol. Ook mogelijke samenwerkingen met ziekenhuizen, pretparken en andere grote instellingen worden bekeken. 

Deel dit op sociale media: